top of page

Sikkerhedsbrud og datasikkerhed: Forebyggelse og håndtering af skader

I takt med den stigende digitalisering af både private og offentlige virksomheder bliver cybersikkerhed og beskyttelse af personoplysninger stadig vigtigere. Et sikkerhedsbrud kan få alvorlige konsekvenser – ikke blot økonomisk, men også juridisk og omdømmemæssigt. Det er derfor essentielt, at virksomheder og organisationer ikke alene fokuserer på at forebygge sikkerhedsbrud, men også har en klar strategi for, hvordan de skal reagere, hvis skaden alligevel sker.


Hvad er et sikkerhedsbrud?

Et sikkerhedsbrud, eller "data breach", dækker over hændelser, hvor fortrolige, følsomme eller personlige oplysninger tilgås, ændres, offentliggøres eller slettes uden autorisation. Ifølge databeskyttelsesforordningen (GDPR) er der tale om et brud på persondatasikkerheden, når der sker hændelig eller ulovlig destruktion, tab, ændring, uautoriseret videregivelse af – eller adgang til – personoplysninger.


Bruddene kan skyldes mange forhold – fra målrettede hackerangreb og phishing til interne fejl og tekniske svigt. Uanset årsagen er det afgørende, at virksomheden både har en effektiv forebyggelsesstrategi og en beredskabsplan.


Forebyggelse: Det juridiske og tekniske fundament

Interne politikker og awareness

En af de mest effektive måder at forebygge sikkerhedsbrud på er gennem klare interne retningslinjer og løbende uddannelse af medarbejdere. Alle ansatte bør kende til virksomhedens IT-sikkerhedspolitikker, herunder:

  • HÃ¥ndtering af adgangskoder og brug af to-faktor-autentifikation.

  • Identifikation af phishingforsøg og social engineering.

  • Procedurer ved hÃ¥ndtering af personoplysninger, især følsomme data.


Det er desuden vigtigt at etablere en kultur, hvor medarbejdere føler sig trygge ved at rapportere fejl og mistænkelig adfærd.


2. Teknisk sikring og adgangskontrol

Teknisk sikring spiller en central rolle i forebyggelsen. Her bør man sikre sig, at:

  • Systemer og software opdateres regelmæssigt.

  • Der er implementeret passende adgangsbegrænsninger og logning.

  • Kryptering anvendes, hvor det er relevant – bÃ¥de ved opbevaring og transmission af data.

  • Sikkerhedskopier foretages jævnligt, og gendannelsesprocedurer er testet.


3. Databeskyttelse efter design og standardindstillinger

GDPR stiller krav om, at databeskyttelse tænkes ind allerede i designfasen af nye systemer og arbejdsgange (privacy by design and by default). Det betyder, at personoplysninger kun skal behandles i det omfang, det er nødvendigt, og at systemerne skal indrettes til automatisk at beskytte data bedst muligt – for eksempel ved at skjule personoplysninger som standard.


4. Risikovurdering og dokumentation

En løbende risikovurdering er afgørende for at identificere potentielle sårbarheder. Virksomheden skal dokumentere, hvordan den lever op til sine forpligtelser efter databeskyttelseslovgivningen, herunder føre fortegnelse over behandlingsaktiviteter og vurdere behovet for konsekvensanalyser (DPIA) ved højrisikobehandling.


NÃ¥r skaden er sket: Hvad siger loven?


Selv med de bedste forebyggelsesforanstaltninger kan et sikkerhedsbrud forekomme. Det er derfor afgørende at kende sine juridiske forpligtelser.


1. Underretningspligt til Datatilsynet

Hvis et brud på persondatasikkerheden har fundet sted, skal det som udgangspunkt anmeldes til Datatilsynet inden 72 timer efter, at det er opdaget – medmindre det er usandsynligt, at bruddet medfører risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder. Anmeldelsen skal indeholde:

  • En beskrivelse af bruddet, herunder karakteren og dets omfang.

  • De sandsynlige konsekvenser.

  • Foranstaltninger truffet eller foreslÃ¥et for at afhjælpe bruddet.

  • Kontaktoplysninger pÃ¥ den dataansvarlige eller databeskyttelsesrÃ¥dgiveren (DPO), hvis en sÃ¥dan er udpeget.


2. Underretning af de registrerede

Hvis bruddet medfører høj risiko for fysiske personers rettigheder, skal de berørte personer også underrettes uden unødig forsinkelse. Meddelelsen skal være klar og forståelig og forklare, hvad bruddet indebærer, og hvad den registrerede kan gøre for at beskytte sig selv (f.eks. overvåge kontobevægelser, ændre adgangskoder m.m.).


3. Intern dokumentation og evaluering

Alle sikkerhedsbrud – uanset alvor – skal dokumenteres internt. Det omfatter:

  • Hvad der skete og hvornÃ¥r.

  • Hvem det berørte.

  • Hvilke foranstaltninger der blev truffet.

  • Hvad virksomheden har lært af hændelsen.


Det anbefales, at man efter et brud gennemfører en grundig evaluering og opdaterer sikkerhedsprocedurer og politikker, så lignende hændelser undgås fremover.


Erstatningsansvar og sanktioner

GDPR åbner mulighed for, at registrerede personer kan kræve erstatning, hvis de har lidt skade som følge af et sikkerhedsbrud. Desuden har Datatilsynet beføjelser til at udstede bøder – i alvorlige tilfælde op til 20 mio. euro eller 4 % af virksomhedens globale årsomsætning.


Derfor kan det ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at dokumentere både forebyggende tiltag og den håndtering, der følger efter et brud. God dokumentation kan være afgørende i vurderingen af, hvorvidt virksomheden har handlet i overensstemmelse med reglerne.


Konklusion

Forebyggelse af sikkerhedsbrud kræver både tekniske og organisatoriske foranstaltninger – samt en stærk intern sikkerhedskultur. Samtidig skal virksomheder være forberedte på at handle hurtigt og korrekt, hvis et brud skulle ske. Med et solidt beredskab, klar dokumentation og kendskab til de juridiske krav kan man begrænse både skade og ansvar.


Cybersikkerhed og databeskyttelse er ikke blot et spørgsmål om IT – det er en ledelsesopgave, et lovkrav og en forudsætning for tillid i en digital tidsalder.

 
 
 

Advokatfirmaet Engelbrecht

CVR - 37325481​

​

Adresser: 

Hestehavevej 84, 4720 Præstø (mødefaciliteter på Hotel Frederiksminde)

Herningvej 36A,1, 4800 Nykøbing Falster

Toldbodgade 8, 4700 Næstved

Galoche Alle 6, 4600 Køge

Haderslevvej 36, 6000 Kolding

​

Email: post@aelaw.dk
Tel:  54 70 58 00

  • X
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
bottom of page